Булінг у ЗДО - міф чи реальність?

Булінг в ЗДО — міф чи реальність

      Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої. Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний, фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.

Проблеми жорстокого поводження в дитячому середовищі приділяється найпильніша увага. Прояви насильства в дитячому саду відрізняється від насильства в школі. У початковій школі це група дітей, в дошкільному закладі окремі діти. Дуже рідко група дітей, ще рідше, коли залучається весь дитячий сад. У дитячому садку при насильстві немає попередньої стадії обмірковування. Дошкільнята не усвідомлюють до кінця своїх дій. Відсутнє розуміння наслідків і почуття провини. Виправданням насильства є незначний проступок. Агресивна поведінка дітей розходиться з їх словами.

Хто провокує булінг в дитсадку?

    Булінг серед дітей дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:

Педагог або помічник вихователя:

•             зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;

•             ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;

•             глузує із зовнішнього вигляду дитини;

•             образливо висловлюється про дитину чи її батьків;

•             проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини.

Батьки або члени сім’ї:

•             б'ють та ображають дитину вдома;

•             принижують дитину у присутності інших дітей;

•             проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини;

•             ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).

Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.

    Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО?

Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

Вдома:

•             не хоче одягатися вранці;

•             шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;

•             просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;

•             плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі;

•             грає наодинці.

В дитячому садку:

•             не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо;

•             усамітнюється при будь-якій нагоді;

•             часто губить свої іграшки або речі;

•             бруднить чи псує одяг;

•             грає поламаними іграшками;

•             відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі;

•             не має друзів у групі.

 Що робити батькам?

•             У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.

•             Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.

•             Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.

•             Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.

•             Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися довго у ДНЗ тощо).

•             Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось вихователю чи помічнику вихователя.

•             Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга.

•             Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до адміністрації.

•             Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу.

•             Обов’язково рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.

•             Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.

•             Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

 

    Пам'ятайте: дитина, що стала  учасником цькування (нападник, спостерігач або жертва), яку б позицію вона  не дотримувалась  при цьому, потребує серйозної роботи з дитячим психологом.

 

  У садочку № 2 «Капітошка» серед дітей старших груп були проведені профілактичні бесіди з дітьми на тему :«Булінгу».

 

 

Перегляд мультфільмів про булінг :    https://www.empatia.pro/5-multfilmiv-yaki-dopomozhut-zapobigty-bulingu-sered-ditej/

 

Мультфільм «Жив собі чорний кіт»
  Мультфільм про те, як живеться чорному коту. Через людські забобони з ним ніхто не спілкується, тому він опинився у повній ізоляції. Всьому причина – чорний колір його шерсті. Що відчуває кошеня, наскільки йому сумно і самотньо? Про це ніхто навіть не замислюється. Щоб не мати клопіту, всі його намагаються обійти десятою дорогою. Однак варто котові забруднитися у білу фарбу – ставлення до нього вмить змінюється.

  Мультфільм «Вірте у любов, вірте у Різдво»
Це історія про їжачка на ім’я Генріх, який уперше прийшов до нового класу. Він би з радістю подружився з однолітками, однак спілкуватися і гратися йому заважають колючки, через які він і сам страждає.

Минає час, і напередодні Різдва Генріх помічає, що однолітки шепочуться і сміються за його спиною. Коли засмучений їжачок виходить на шкільне подвір’я, його чекає несподіванка – подарунок від однокласників, завдяки якому вони зможуть дружити і гратися!